Sivut

perjantai 8. maaliskuuta 2013

Sekavaa

Olen toiminut viime päivät kuin robotti. Herätys, aamupuuro, töihin, kotiin, ruokaa, olemista, siivousta, olemista, sauna, nukkumaan. En ole syönyt mitään "väärää", päinvastoin, olen syönyt todella esimerkillisesti koko viikon. Aamulla vaaka näyttikin 91,9, eli tasaisesti paino jatkaa tippumistaan. Mutta.

En ole myöskään urheillut. Tiistaina otin ja venyttelin yli puoli tuntia, jotta saisin sunnuntaisen kahvakuulailun jumit lihaksista pois. Keskiviikkona, eilen ja tänään olen suunnitellut juoksemaan lähtemistä, mutta en silti ole lähtenyt. Aikaa olisi ollut, jaksamista ei niinkään (poski- ja kulmahampaat + korvatulehdus = noin kolme-neljä tuntia unta yössä), mutta ei se nyt siitä ole ennenkään ollut kiinni. Päinvastoin, väsyneenä ei mikään muu saa konetta niin hyvin käyntiin kuin liikunta. Treenit on peruttu koko viikolta, koska on hiihtoloma. En ole saanut aikaiseksi ottaa kahvakuulaa, Gymstickia tai käsipainoja käteen.

Miksikö? En minä tiedä. Ei ole huvittanut. Niin kai se on. Olen mieluummin jäänyt kotiin ja istunut sohvalla, tekemättä yhtään mitään. Olen kirjoittanut opinnäytetyötä ja neulonut kaulahuivia. Olen katsonut telkkaria ja jutellut miehen kanssa. Liikunta ei vain ole yksinkertaisesti huvittanut. Olo on fyysisesti ollut loistava oikean ruoan ansiosta (sokerittomuutta takana kaksi viikkoa!) ja järki sanoo, että ei yksi löysempi viikko pahaa tee. Varsinkaan kun töissä olen tehnyt lumitöitä ja normaaliin tapaan kävellyt, nostellut lapsia, kontannut lattialla ja kyykkinyt legolaatikolla ja parinakin iltana polttanut melkoisen kasan kaloreita siivoamalla.

Mutta.

Tämä huono omatunto on jotain aivan uskomattoman hirveää. Aivan käsittämätöntä. Soimaan itseäni siitä, että olen laiska ja lihava. Että en saa mitään koskaan aikaan, en tule ikinä saavuttamaan tavoitepainoa tällä menolla. Että ei ne minua sinne sarjajoukkueeseen edes ota, kun olen niin saamaton paska. Että sama kai se olisi mättää keksiä ja suklaata naamaan, kun en liiku kuitenkaan eli mitään ei tapahdu.

Niin kammottavan tuttuja ajatuksia. Niin kammottavan helposti meinaan uskoa, ettei minusta ole mihinkään. Niin kammottavan tosissani mietin, että pitäiskö kuitenkin laittaa ne kamat niskaan ja lähteä, vaikkei oikeasti kiinnosta pätkääkään. Ei siksi, että tulisi parempi mieli, vaan siksi, että olen niin lihava ja minun on pakko mennä.

Kuulostan sekopäältä, tiedän.

Ehkä minä kuitenkin lähden käymään. Lyhyesti vain. Ja oikeasti vain siksi, että saisin vähän raitista ilmaa. Kokeilemaan myös, että onko minusta talvijuoksijaksi ja että onko se juoksu yhtään kevyempää kuin 7kg sitten.

4 kommenttia:

  1. määkin olen ollut aivan paikoillani koko viikon- oikeastaan melkein kaksi viikkoa. pieni kuume ja nuha ovat vaivanneet ja päätin kerrankin oikeasti levätä sen ajan. aika kamala turvotus ja löysä olo, en malta odottaa maanantain aamusalia!
    talvijuoksu on muuten ihanaa, suosittelen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla taas on aivan loistava olo fyysisesti, mutta pää tökkii.

      Juu jospa sitä pääsis kokeileen joskus, ehkä aamulenkki joku päivä. Illat tuntuu olevan niin hankalia heti töien jälkeen lähtiä ja pimeässä on ikävä juosta kun ei ole minkäänsortin katuvaloja :D

      Poista
  2. Moi :) Löysin blogisi eilen ja nyt olen lukenut sen läpi - inspiroiva projekti! Itselläni toinen lapsi on nyt 2kk ja taitaa lapsiluku olla täynnä, joten pikku hiljaa haluan siihen omaan tavoitepainoon päästä. Ajattelin seurailla projektiasi ja samalla itse hieman lisäillä liikuntaa ja tarkkailla syömisiä.

    Aika huimaa tuo sokerittomuus, en tiedä pystyisinkö itse. Suklaa on mun pahe nro 1... oon nyt jonkin aikaa syönyt kromitabletteja makeanhimon kurissa pitämiseksi ja ne tuntuvat toimivan (tälläkin kertaa).

    Tsemppiä kovasti ja aurinkoista kevättalvea, tulen aina välillä lueskelemaan!

    -Minttu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No moi! :) Mulla tuo sokerittomuus onnistuu vain päättämällä - niin kliseistä kuin se onkin. Ei se auta kuin vain järjestään kieltäytyä, kukaan ei tee sitä mun puolesta.

      Tsemppiä sulle myös! :)

      Poista

Kiitos kommentistasi, arvostan sitä! :)